Page 116 - Serencam28
P. 116
PİSA 2025
Anadolu İmam Hatip Liselerimiz PİSA 2025’te
Açılımı “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı” olan PISA, Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma
Teşkilatı (OECD) tarafından üçer yıllık dönemler hâlinde, 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazanmış
oldukları bilgi ve becerileri değerlendiren bir araştırmadır.
PISA’nın temel amacı, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri günlük yaşamda kullanma
becerisini ölçmektir. Ayrıca gençlerimizi daha iyi tanımak; onların öğrenme isteklerini, derslerdeki
performanslarını ve öğrenme ortamları ile ilgili tercihlerini daha açık bir biçimde ortaya koymaktır.
PISA’da zorunlu eğitimin sonunda örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki öğrencile-
rin; matematik okuryazarlığı, fen bilimleri okuryazarlığı ve okuma becerileri konu alanlarının
dışında, öğrencilerin motivasyonları, kendileri hakkındaki görüşleri, öğrenme biçimleri,
okul ortamları ve aileleri ile ilgili veriler toplanmaktadır.
PISA araştırmasında kullanılan “okuryazarlık” kavramı, öğrencinin bilgi ve po-
tansiyelini geliştirip, topluma daha etkili bir şekilde katılmasını ve katkıda
bulunmasını sağlamak için yazılı kaynakları bulma, kullanma, kabul etme
ve değerlendirmesi olarak tanımlanmaktadır.
PISA araştırması kapsamında geliştirilen başarı testleri ve anket-
leri, ülkemizde Nisan ayı içerisinde uygulanmaktadır. Araştır-
maya başvuran ülkelerde; örgün öğretimde kayıtlı olan 15
yaş grubu öğrencilerin bulunduğu tüm okullar (Ortaokul,
Anadolu Lisesi, Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi, Anadolu Gü-
zel Sanatlar Lisesi, Spor Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi, Mes-
leki ve Teknik Anadolu Lisesi, Çok Programlı Anadolu Lisesi) bu araş-
tırmaya katılabilir.
Küreselleşen dünyamızda, eğitim alanında yapılan ulusal değerlendirme ça-
lışmalarının yanı sıra, uluslararası düzeyde konumumuzu belirlemek amacıyla
eğitim göstergelerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle belirli referans noktalarına
göre ülkemizin eğitim alanında hangi düzeyde olduğunun, giderilmesi gereken eksik-
liklerin ve alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi gerekmektedir. Ülkemiz de OECD üye-
si olarak, eğitim düzeyinin yükseltilmesi amacıyla bu araştırmaya katılmaktadır.
116